Dostęp do zasobów archiwalnych
Składnica akt w KPP Nowej Soli usytuowana jest w strukturach Zespołu Ochrony Informacji Niejawnych.
SKŁADNICA AKT KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI w Nowej Soli
podlega pod
KOMENDANTA POWIATOWEGO POLICJI W NOWEJ SOLI
Adres siedziby:
Komenda Powiatowa Policji w Nowej Soli
ul. Północna 2
67-100 Nowa Sól
Tel. 47 7933200
Składnica akt w KPP w Nowej Soli podporządkowana jest Komendantowi Powiatowemu Policji. Zasób archiwalny KPP stanowią akta wytworzone przez:
· jednostki byłej Milicji Obywatelskiej w Nowej Soli z okresu od 1952 r. do 31 lipca 1990 r.;
· komórki organizacyjne Komendy Powiatowej Policji w Nowej Soli i Komisariatu Policji w Kożuchowie - do chwili obecnej.
Podstawowym zakresem działań Składnicy akt KPP w Nowej Soli, jest obsługa własnej instytucji, poprzez wykonywanie następujących zadań:
- gromadzenie i ewidencjonowanie dokumentacji,
- wykonywanie usług w zakresie opracowywania kwerend,
- sporządzanie kserokopii dokumentów,
- prowadzenie działalności informacyjnej,
- udostępnienia dokumentacji archiwalnej,
- brakowanie dokumentacji niearchiwalnej o czasowym okresie przechowywania.
Dokumentację zgromadzoną w Składnicy akt KPP w Nowej Soli udostępnia się do celów:
- służbowych,
- naukowo - badawczych,
- publicystycznych,
- innych.
W celu uzyskania pozwolenia wglądu do akt archiwalnych Policji, należy złożyć pisemny wniosek do Komendanta Powiatowego Policji w Nowej Soli.
Akta udostępnia się na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, który powinien zawierać:
- imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz adres do korespondencji, jeśli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej upoważniony przedstawiciel;
- nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej oraz imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępnione materiały archiwalne - jeśli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna;
- określenie materiałów archiwalnych oraz tematu i okresu ich wytworzenia;
- cel, dla jakiego mają być udostępnione (temat i zakres pracy naukowej).
W przypadku udostępniania akt do celów naukowo-badawczych, od zainteresowanej osoby wymaga się przedłożenia zaświadczenia z uczelni.
Udostępnienie akt dla celów innych niż naukowo-badawcze wymaga od osoby ubiegającej się o ich udostępnienie wykazania swojego interesu prawnego.
Wiadomości uzyskane z udostępnionej dokumentacji nie mogą być wykorzystane w sposób lub celach naruszających obowiązujące prawo.
Dokumentację udostępnia się, jeśli nie zawiera ona informacji niejawnych i nie wymaga ochrony przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228), a ich ujawnienie nie naraża na szkodę interesu Rzeczypospolitej Polskiej.
Akta udostępnia się wyłącznie w obecności pracownika składnicy akt. Miejsce udostępniania dokumentacji obejmującej zasób archiwalny stanowi siedziba składnicy akt Komendy Powiatowej Policji w Nowej Soli, usytuowana w obiekcie przy ul. Północnej 2.
Zakres, formę i sposób korzystania z dokumentów archiwalnych określają:
- Ustawa z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 roku Nr 196, poz. 1161);
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2011 r. w prawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych (Dz. U. Nr 107, poz. 679);
- Zarządzenie nr 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w archiwach wyodrębnionych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 9, poz. 42);
- Zarządzanie nr 920 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 września 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji (Dz. Urz. KGP Nr 16, poz. 95 z późn. zm.).